Gondolatok az IT fejlesztésről

2021.09.20

Üdvözlöm, én újra ideértem!

Sok cégvezetőben, cégtulajdonosban felmerül az informatika fejlesztés lehetősége. Napjainkban az internet világában nem tűnik lehetetlennek egy ilyen fejlesztés megvalósítása, mégis sokszor a befektetett energia és tőke nem hozza vissza a hozzáfűzött reményeket. Amennyi fejlődést elérünk vele néha ugyanannyi hibát, problémát is magával hozz ez a fejlesztés. Hogyan lehet elkerülni vagy minimalizálni a károkat, hogy a befektetés a lehető legjobban sikerüljön.

A fejlesztés nulladik lépése mindenképpen a jelenlegi rendszereink kritikus felmérésével és értékelésével kell, hogy kezdődjön. Minden folyamatot elemeznünk és értékelnünk kell, azokat is, amiket jelenleg nem informatikai rendszerekkel működtetünk, de az információ áramlásban szerepelnek. A felmérés után kell meghatározni a fejlesztés területeit, lépéseit. Ha meghatároztuk mely folyamatokat akarjuk átalakítani, fejleszteni, akkor kell csak az IT technológiát (hardvert és/vagy szoftvert) keresni és kiválasztani. Ebben a lépésben szinkronban a lehetőségekkel figyelnünk kell a jelenlegi dolgozói állomány informatikai tudását is, hogy az új rendszer hibamentes működtetésére alkalmas-e. A munkavállalóink kiválasztásánál a saját szakmai tudás és tapasztalat az ami elsődlegesen mérvadó, természetesen legtöbbször előny vagy elvárás az adott terület informatikai ismerete. Mégis többször azt figyeltem meg, hogy az új rendszert vagy annak összetevőjét nem képesek a felhasználók megfelelően, hibamentesen működtetni. Hozzászoktak a régi rendszerhez, beidegződtek folyamatok, amit az új feldolgozási metódus már másképpen végez és nagyon nehezen tudnak váltani, az új folyamatokat megszokni és elsajátítani. Ezért az új rendszer bevezetése nem mindenkinek lesz sikertörténet, ami kihat a vállalati bevezetés sikerére is.

Egy külső szereplő meghívása a fejlesztés folyamatában több okból is szerencsés lehet:

  1. Mivel rendszereinket nem ismeri, aprólékosan és kritikusan tudja elemezni, felmérni.
  2. Informatikai tudása alapján a dolgozói állomány tudását is pontosan tudja felmérni.
  3. Pontosan tudja meghatározni a területeket, ahol szükséges és érdemes fejleszteni. Sőt meg tudja adni, hol lehet és érdemes adatrögzítési rendszert fejleszteni, automatizálni és hol kell erősíteni az adatfeldolgozási rendszert.
  4. Nagyobb fejlesztés esetén az egyes rendszerek bevezetési ütemtervét is meghatározhatja, így többlépcsős fejlesztés indítható el.
  5. Az egyes rendszerek kiválasztásánál kritikusan tudja képviselni a rendszer érdekeit, így az értékesítő marketink fogásai, illetve az ár képzések kevésbé fogják eltéríteni az eredeti tervektől a fejlesztés folyamatát.
  6. Egy értékesítő sokszor az üzlet reményében sokkal többet ígér egy rendszer teljesítményére lehetőségeire, mint amit jelen pillanatban az nyújtani tud. Jellemző technika, hogy nem mondanak konkrétumokat csak nagyvonalakban beszélnek a lehetőségekről. Később, szerződés és bevezetési fázisokban derülnek ki a hiányosságok, melyek pótlása csak további fejlesztésekkel és sok-sok idővel járnak, valamint nagyobb kompromisszumot kell adni a megrendelőnek is a végeredményhez.
  7. Egy megrendelésnél pontosan megfogalmazott kritérium lista alapján az előző pontban felmerült problémák jobban kezelhetők. A költségek nem szállnak el, a bevezetési időpontok, a folyamat jobban tartható.
  8. Egy közepes vállalatnál már szinte elengedhetetlen, hogy az első 1-2 éves időszakban legyen belső szakmai támogatottság, ami segíti a tanulási időszakban a rendszer megfelelő bevezetését ás használatát